torsdag 7 juni 2012

Smartphonefenomenets välsignelse till spelnörden


by ~Ayumilky

GAMes utlovade recension av Pits speldebut uteblir tyvärr denna torsdag. Istället kommer vi utforska hur mobiltrenden har gett oss gamers oväntade fördelar i sociala sammanhang.

Minns ni slutet av nittiotalet och hur vi skrattade åt att alla satt och knäppte fascinerat på sina mobiler? Skönt att den tiden är förbi va? Kanske inte riktigt. Jag kan nog utan att sticka ut hakan allt för långt hävda att det till och med har blivit värre. Förutom att spela Snake och skicka SMS kan vi nu även twittra, uppdatera facebookstatus, spela poker, streama spotify och spela hundratusentals spel med wordfeud i spetsen. Det sist nämnda spelet har nu mer nästan lika hög igenkänningsgrad som Tetris och "Super Mario" tillsammans.




Detta fenomen har gett oss gamers en underbar social acceptans. Vi kan nu hänge oss åt våra favoritlir när som helst var som helst. Kunde jag 1997 sitta i ett hörn på en fest och hitta alla bonusbanor i Donkey Kong Land på min Game Boy, utan att gödslas av nedlåtande kommentarer? Eller fick jag brudar på klassdiscot i mellanstadiet för att jag slog poängrekord på Columns (Sega Game Gear)? Nej, men tack vare Smartphones och dess terrängvinningar i det sociala spelet kan jag nu utan att skämmas, eller att ens dra till mig uppmärksamhet, nöta Special World banorna från Super Mario World på min Xperia Play. Kanske utan ljud dock (även om yoshitrummorna skulle få fart på vilken fest som helst).




Så med batteritid som enda sanna ärkefiende får Ganon, Bowser och Robotnik aldrig mera hämta andan. De får se sig om oroligt varje gång de lämnar sin lägenhet för att veckohandla och kanske aldrig mer få en god natts sömn. Eller iallafall tills smartphonetrenden lagt sig..

Detta var denna veckans reflektion på Planet Nimn. Om ni har något önskemål om tema eller något spel ni vill se recenserat så posta i kommentarerna (det smattrar inte i brevlådan precis). Känn er fria att länka planetnimn.blogspot.se på er facebook vägg eller twitter och sprid glädjen vidare. Delad spelglädje är dubbel spelglädje som ni vet. Jag är tillbaka nästa torsdag. Det är ni också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar