torsdag 28 juni 2012

"Målvakten är en jubelsäl"




Hej och välkomna alla ni som ägnat sommaren åt att klaga på dåligt väder (idag skiner solen grattis!). Välkommen också till alla nördar som är nöjda bara man är ledig (så länge det inte är strömavbrott förstås).






När du missbedömer B-farten i Super Mario Bros., eller när Mr. Bison vinner sin 40 raka rond på level 7 i Street Fighter 2, är kraftuttryck nära till hands. Men det mest deprimerande är ändå att få stryk mot en polare i valfritt sportspel till valfri konsol. Det är något jag sannerligen fått uppleva under åren.




Jag och GAMe har mötts i oåtskilliga bataljer i diverse sportspel. Det mest nötta är EA:s NHL '94 till Sega Mega Drive. Cirka 1000 matcher har spelats och självklart visar statistiken till GAMes favör. Jag tror att han ligger på runt 70 procent i vunna matcher, och gårdagens fem raka förluster bättrade på min statistik lika lite som mitt självförtroende.



Det börjar alltid bra. Jag har fortfarande någon plusmatch i Virtua Tennis 4. Historien visar sedan att mitt inledande övertag i ett nytt spel snart raderas, för att sedan krossas och släpas i gruset. GAMe är en bättre gamer helt enkelt. Lättare att lära och bättre på att bemästra. Kul att få stryk i allt, alltid och stort va?


De mest brukade missnöjesmeningarna är "Det är fel på spelet!" och "Men jag tryckte ju!". Ilskan blir även så stor ibland att nya ord behöver skapas. "Målvakten är en jubelsäl!" brukar det låta, vad nu det är för något. Meningar som "Din gjutna sälunge!" kan vara svåra att förstå om de tas ur sitt sammanhang (även om de behålls i sitt sammanhang faktiskt). Men för att ens aggression ska slippa gå ut över utvecklingsstörda, utlandsfödda och personer med normavvikande sexuelläggning behövs lite fantasi.



Om det hade funnits något annat vettigt att fördriva livet med än att spela, hade jag kastat in handduken för länge sedan. Efter 700 förluster börjar man se sig om så smått efter nya intressen. Knyppla i all ära och all heder åt de som bakar. Sova i tält en regnig höstnatt har säkert sin charm. Mitt intresse för att bli blöt och myggbiten är dock fortfarande svalt. Kassett ner och ström på. Det det är så jag valt att leva mitt liv. För det står 0-0 vid nedsläpp och vem vet, kanske bär det hela vägen denna gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar