torsdag 14 juni 2012

Att köpa spel på COOP



Tidigare i veckan hade jag vägarna förbi snabbköpet och kunde då inte motstå att kolla in spelsektionen. Jag bläddrade bland titlarna i reahyllan och insåg ännu en gång att prissättningen hade större likheter med postapokalyptiska matpriser än en hårt konkurrensutsatt teknikindustri. Visst jag förstår att det är svårt pressa priserna under en singelmammas köp-nu pris på tradera (efter att hon tömt vinden på rariteter från förr, för att få räkningarna betalda även denna månad), men med Sonic Gems till PS2 för 299 kr som bästa deal så förstår jag varför hyllan stod där outplockad.



REA! 799kr
Att köpa spel i affär är förlegat. Nu beställer vi dem från spelbutiken eller webbhallen och får dem direkt i brevlådan på releasedagen, ibland tidigare. Det kostar ca fyra- till femhundra för ett splitternytt spel. De som tycker det är dyrt har dåligt minne, eller  så växte de inte upp under nittiotalet. 799 kr för ett spel till din SNES-enhet var inget ovanligt. Med prisinflationen i åtanke så luktar du till dig kap även på COOP.


Eftersom jag saknade känslan av att gå hem från en affär med ett spel i handen så gav jag mig inte denna gång, utan blicken letade sig istället vidare mot de nyare titlarna. Ett spel som jag länge varit sugen på saknade märkning, men jag drog mig till minnes att det hade kostat 699:- (prutat och klart). När ett butiksbiträde passerade ytterkanten av mitt synfält så tänkte jag att fråga kostar i alla fall ingenting.




- "Du ursäkta mig men det står inget pris på den här varan"



- "Mycket märkligt. Låt mig fråga scannerenheten, kommen från ovan, som vet allt och lite till. Om inte den vet, då vet ingen."



- "Umm okej"



- "Scannern har talat och besanna detta tal som jag nu kommer att delge dig: 349 kronor. Det är vad han begär, varken mer eller mindre. Betala just denna summa eller lämna butiken som du kom. Naken, ängslig och förfärad"



- "Nä men jag kör på det"



- ”Vänta! En sak till… Spara kvittot!"



"Visste inte att Björn Ranelid extraknäckte på COOP", tänkte jag när jag gick hem med min nya Segatitel under armen. Bekymmersfri, oförfärad och med hyfsat mycket kläder på kroppen. Känslan av att köpa spel i butik är svår att emulera. Den som lyckas med det kommer bli miljonär. Eller i alla fall få många downloads.

Nästa torsdag skall ni få veta vilket spel som blev den lyckliga nykomlingen i samlingen. Då recenserar jag, Nimn, detta sportspel med en ny betygsskala, som passar mig som hobbyrecensent bättre. 1-5 utan krusiduller. Tills dess: Håll till godo nördar!


2 kommentarer:

  1. Om du nästa vecka ska betygsätta 1-5 önskar jag en liten förklaring, vad är 3 för dig? OK eller rent av jättebra? Det har ju visat sig att våra skalor inte är helt i synk med varandra :)

    SvaraRadera
  2. Bra fråga! Kommer med utförlig beskrivning i nästa vecka. Men kan redan nu avslöja att en 3:a för mig innebär "Bra":)

    SvaraRadera