torsdag 31 maj 2012

Duellen


by Gaschua345

Efter att en kallfront dragit in över landet och sänkt temperaturen några snäpp, så har ursäkterna tagit slut. Dags att slå på konsolerna igen och skjuta in en stor retrodos i närmaste ven och njuta av den eufori som endast pixlar förmår att ge. Denna vecka möter Link sig själv i en duell, där det kommer att avgöras vilket spel som är bäst av Zelda 1 och 3. Tack till Magnus och Jonas från Sandfallet för tipset! Grenarna är grafik, ljud, spelkontroll och en något oväntad kategori som vi väljer att kalla äventyr.  Må bäste Link vinna!













Grafik 



Kanske orättvis gren, men Super Nintedo Link vinner stort här. Grafiken är inte det jag minns Zelda 1 för, även om det '86 slog de flesta konkurenter på fingrarna.






Ljud 


Jag vågar påstå att Zelda, vid sin debut, hade det bästa konsolsoundtracket. Game Over musiken är så fantastisk sagolik att den trängs in på listan över låtar som kommer spelas på mitt bröllop. Så trots fler låtar och ett starkare ljudchip så snubblar storebror på mållinjen.




Spelkontroll



Link har aldrig varit lika lätt att manövrera som Mario. Men du som spelat Castlevania och Rush 'n Attack vet att Link får höga betyg även här. Tack vare den fantastiska SNES dosan drar A Link to the Past det längsta strået.






Äventyr



Att gå runt i hyrule, bränna buskar och spränga väggar utan någon direkt story, känns mystiskt och lockande. Och känslan att hitta en ny borg efter många timmars letande stavas obeskrivlig. Links första äventyr fångar mitt intresse på ett helt annat sätt än uppföljaren.



Domslut



Så oavgjort alltså? Nä så lätt kommer jag inte undan:) Trots att det nyare Zelda äventyret är både längre och mer genomarbetat så är det ändå NES-kassetten som oftast spelas varm här hemma. Trean har jag klarat, men originalet lever inom mig och plockas upp och återupplevs gång efter gång. Link den förste står som segrare efter en svettig duell!





Nästa vecka recenserar jag och min kompis, en Power Player som går under namnet GAMe, den här killen. På torsdag som alltid!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar