torsdag 17 maj 2012

Little Sound DJ

Hej vänner! Idag är alla ni som tycker att Zelda, Mega Man och kanske till och med e-sport känns mainstream särskilt välkomna. För denna torsdag kommer vi att ägna åt Johan Kotlinskis underbara skapelse, musikprogrammet Little Sound DJ till Gameboy. Med en förkortning som lätt kan förväxlas med en partydrog och en bortglömd artist. Men först lite historik.

För att skriva spelmusik användes förr ofta trackers. Den mest kända bör vara FastTracker 2, som du som lirade Amiga när det begav sig kanske har hört talas om. Låtarna som kallades moduler bar på sina egna samplingar, vilket gjorde att de lät lika oberoende av uppspelande medium, till skillnad från MIDI filer som de olika datorernas ljudkort tolkade olika. De mer pålitliga modulerna blev att föredra. Jag har själv testat att programmera musik i trackers (jag gillar att använda ordet programmera eftersom det låter lite mer pretentiöst och inte heller gör våld på sanningen). Det är ett effektivt sätt att skapa enkel spelmusik eftersom du själv väljer samplingar och du kan därmed få det att låta som vilken konsol som helst.

Waveform EditorMen dagens inlägg skulle handla om killen som sa upp sig från jobbet för att bygga en egen synth Johan "Role Model" Kotlinski. Kanske inte så föredömligt gjort, men lite galen är man nog om man vill skriva musik i fyra bitar. Lite som att klippa av fem av strängarna på din gitarr och sedan rocka loss. För Johan gick senare till historien som mannen som utvecklade musikprogrammet Little Sound DJ till Nintendos tegelsten Gameboy. Till skillnad från tracking där du själv letar reda på dina ljud och bakar in dem i din modul, får du här skapa dina egna ljud med hjälp av Gameboy:ens ljudkort. Med fyra kanaler, med olika egenskaper att tillgå, kan du programmera dina slingor och förhoppningsvis få till något trevligt.



Phrase Sequencer









Att få in programmet på ditt gamla Gameboy kräver diverse adaptrar och flashkort. Fullt genomförbart absolut, och ärkenördarna skulle nog inte ta i något substitut eftersom originalet självklart alltid är bäst, även när det inte går att märka skillnaden vare sig med sinnena eller med avancerade mätinstrument. Själv har jag fuskat och laddat hem en Gameboy emulator och som jag joksar med. Jag kör den på min Sony Ericsson Xperia Play vilket är första valet för alla spelfreaks på mobilfronten.

Och om du aldrig betalar för dig annars så tycker jag att du gott kan bidra med båda de dollar som du måste donera för att få tillgång till filen. Det kan bli dina bäst investerade två dollar hittills. Köp filen på LSDJ:s hemsida (länk nedan) och ladda hem en GB emulator till windows och testa lite innan du ger dig på de portabla versionerna. Om det tar ett tag att få ut så mycket som en hostning ur programmet så bli inte missmodig. Det är lite trögstartat men även Rom tog tid att bygga.



Under länken till LSDJ:s hemsida hittar ni ett smakprov på hur det kan låta. Kanske så får ni höra något jag knåpat ihop i framtiden och jag kan hitta någon melodi och rytm i de hostningar jag lyckats få fram. Kika in nästa torsdag och se vilket nytt ämne (eller gammalt) jag på Planet Nimn sätter tänderna i!


http://littlesounddj.com/lsd/

http://www.youtube.com/watch?v=U-Ha5I5x6_o


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar