torsdag 24 maj 2012

Trettio sekunders NES-intervall




Våren har i skrivande stund övergett sitt kalla signum och sommarlik värme präglar Planet Nimn stundom. Murmeldjuren trivs sedan länge ovan jord och vad passar då bättre än att ägna denna torsdag åt det vi alla älskar att hata mest: Löpträning! Givetvis med speltema, så håll tillgodo nördar och läs vidare.

Om du tycker att det är jobbigt att springa så har du fattat helt rätt. Det är verkligen skit jobbigt. Kanske är det bättre att äta chips och glass istället, eller? När jag var i tonåren och tränade som mest kunde jag aldrig tänka mig att ha lurar med musik i öronen. Det kändes både onödigt och fusk på samma gång. Men efter att iPhones och Androidbaserade telefoner gjorde sitt intrång på marknaden sviktade min  övertygelse.

Med enkla billiga program så kallade appar kan jag nu mer lyssna på så gott som all spelmusik i min mobil. Så varför springa i skogen och lyssna på enformigt, halvhjärtat fågelkvitter när man kan skruva upp volymen och kuta för fullt till Jeroen Tels klassiska C64 tolkningar av underbara Out Run.

För några månader sen när jag skulle ge mig på intervallträning så kändes det lite surt att inte kunna lyssna på musik, eftersom jag var tvungen att höra klockan pipa på trettiosekundersmarkören. Jag rycker i  trettio sek, går sedan i trettio och rycker igen vid nästa pip. Plötsligt fick jag en snilleblixt (det är ofta så att stora upptäckter gjorts när människans ambitioner och naturens begränsningar skaver i varandra). Eftersom NES låtarna loopar i evighet både i verkligheten (spelet) och i telefonen så får jag i appen ställa in låtlängden tex till trettio sekunder. Genialiskt, jag vet. :)

Jag blir lagom mycket mer peppad att ge järnet en halv minut till Dr. Wily’s Castle från Mega Man 2, än när klockan låter ”pip pip”. Lika lättad blir jag sen när temat till Final Fantasy 1 låter mig vila en kort stund. När jag sedan blivit vettskrämd av bosslåten till Piff och Puff är bara till att ta ett nytt språng. När jag sprungit klart så längtar jag nu mer till nästa löptur, med en ny spellista, istället för att hata det jag just har gjort.

Det var allt för denna gång. Om ni kan slita er från era konsoler, ge detta en chans. Så syns vi igen på torsdag om exakt en vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar