torsdag 16 augusti 2012

Planet Nimn älskar Chrono Trigger


Förra torsdagen nämnde jag Chrono Trigger som exempel, för att beskriva en femma här på Planet Nimn. När jag sitter vid Anders Jonssons gamla skrivbord, min morfars farfar, vill jag berätta för er historien om pojken Chrono, född år 1000 e. kr. Det där med födelsedatum kanske inte alltid är så viktigt, men just i denna berättelse är det av stor betydelse.





När Chrono vaknar upp till underbara toner av Yasunori Mitsuda, är hans mamma redan i full gång med matlagningen. Även på 1000-talet vaknar ungdomarna hellre aldrig än tidigt. Något sömndrucken bestämmer sig Chrono för att ta svängen förbi Leenes Torg, medan mamma fixar i ordning det sista innan middagen. Hans vän Lucca, som alltid är uppslukad av något tekniskt projekt, ska hålla en demonstation av sin nya uppfinning på toget i samband med den årliga marknaden. Lucca är en smart, rolig och helt galen tjej. Hans bästa vän.





Då han kommit fram till Leenes Torg och precis börjat njuta av stämningen, som marknaden inbjuder till, springer en tjej plötsligt rakt in i honom.  "Hur gick det?" frågar Chrono försiktigt. "Ingen fara", svarade den blonda tjejen i ljusgrön heldress, som såg helt okej ut för ynka 16-bitar, "Men jag tappade mitt halsband. Det är en släktklenod som är väldigt viktigt för mig."

Chrono räckte över halsbandet som han redan instinktivt plockat upp. Tjejen, som kallade sig Marle, reagerade med en enligt Chrono omotiverat överdriven tacksamhet. Hon föreslog dessutom att de skulle ta följe på marknaden, och vår hjälte hade plötsligt fått en brud på halsen.






Efter läskdrickartävling, styrketest, minneslekar och allt som marknader brukar ha att erbjuda, var det äntligen dags för Luccas föreställning. Marle och Chrono stod tillsammans med en blygsamt entusiastisk folksamling, säkert upp till sex personer allt som allt (den bortsprungna katten i hörnet medräknad). De stirrade på två plattformar och en galen vetenskapskvinna.

"Mina damer och herrar" började Lucca, och som den estradör hon var fortsatte hon: "Ni kommer nu få uppleva något av sällan skådat slag. Jag ber att en frivillig från publiken ställer sig på min magiska platå här till vänster." Gissa om denna 'frivilliga' person kommer att bli jag, tänkte Chrono. "Chrono kom upp, var inte blyg", sa Lucca, och som vanligt var det bara för honom att lyda. "Detta är en magisk portal, och jag kommer att teleportera denne unge man över till platån till höger. Ren magi eller bara ett av teknikens alla under, välj själva. Denna dag kommer likväl att inpräntas i era huvuden, för lång tid framöver."

"....bzzzswooosch...." lät maskinen. Och mycket riktigt...

"Tadaa!", sa Lucca när Chrono dök upp på platån till höger. Den något begränsade åskådarskaran var helt klart tagna, och Marle tog ett exalterat språng mot maskine för att testa på denna korta men högst extraordinära resa. Det gick inte lika bra vid nästa försök. På något mystiskt sätt skapade smycket runt Marles hals något slag energiskt hål som hon sögs in i. Hon var borta, borta likt en vind. Smycket låg kvar på plattformen, men Marle var borta.




Men denna tragiska händelse bidrog faktiskt till något gott, för det är nu Squares fantastiska äventyr tar sin början. Du som sitter på andra sidan skärmen kommer nu få följa med när Chrono och Lucca reser efter Marle med smyckets kraft. Hur de plötsligt dyker upp på 600-talet e. kr.(!)  där de får lära känna grodan Frog. Du kommer även presenteras för en av Marles förfädrar, prinsessan Leene, och få sedan veta att blondinen i grön heldress inte är någon vanlig tjej trots allt...

Syns på torsdag då 23:e augusti 2012, såvida vi slipper blondiner i halsband och revor i rumstiden vill säga:)

Planet Nimn Älskar Chrono Trigger!


Chrono Trigger 5/5 @planetnimn.blogspot.se










Gammelgammelfarfars skrivbord hos morfar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar