lördag 29 september 2012

Chippet vid mitt hjärta del1

Det viktigaste i ett spel är musiken. Det näst viktigaste är kontrollen eller närmare bestämt spelkänslan. Sen kommer grafiskdesign och story osv. När vi (GAMe, jag och brorsan) var små spelade vi in musiken med bandspelare. Vi nynnade oss sedan genom nittiotalet tills MIDI-filerna gav oss någon form av livsuppehållandeåtgärd. När sedan program som  Meridian Advance och Super Jukebox kunde  ge oss orginalljudet från NES och SNES var lyckan total. Trodde vi.








Thomas Sunhede eller Sol (som han egentligen heter) började på egen programpunkt i Sveriges Radio, spela klassiska dängor från spelhistoriens alla skrymslen och hörn. Det var då, tidigt '00 som Bob och MJ verkligen fick se sig besegrade, och så gott som all annan så kallad vanlig musik bleknade i jämförelse mot vad SID och 2a03 (NES) erbjöd. Nu, denna dag, kan jag nog om jag överdriver lite räkna upp 100 spelkompositörer och kanske nynna på 500 låtar.







För mig är Commondoren klart störst både när det gäller ljud, kompositörer och kompositioner.  Siddarna som filerna eller låtarna kallas efter SID-chippet innanför skalet, ger en upplevelse utöver det vanliga. Även vanliga upplevelse kan vara härliga som vi vet, men lyssna på Rob Hubbards 'Delta' och Jeroen Tels 'Out Run Europe Levels'. Där snackar vi utöver. Men Chippet 2a03, som sitter i vår kära gråa låda, skäms inte på sin andra plats. Sedan rekommenderar jag Mastern, Amigan och SNESet varmt, utan inbördes rangordning.








När Sol med Syntax fick mig att börja skriva musik, var konkurrensen inte särskilt stor och även jag lyckades ta mig in i radiotablån med två låtar. Nu är det helt andra tider. Explosion och inflation är två nyckelord. Folk från hela jordklotet gör helt sjuka grejer och postar och länkar hej vilt. Kolla bara på detta underbara youtubeklipp.










Spela och samla i all ära, men mitt hjärta tillhör våg- och tandformade ljud. Även min passion för lågfrekvent bas kommer förbli stark. Fyra kanaler i Mono kommer alltid övervinna 7.1 surround och vid val av livspartner är mitt enda krav att hennes favorit låt är David Whittaker's 'Speedball'. So long Nerds!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar