torsdag 23 maj 2013

Världens bästa spel - 1985


I helgen som var visade jag en 92:a Super Mario Bros.  på min Xperia-Play. Han tyckte han kände igen det och undrade om det var något gammalt Sega spel, vilket gladde en fanboy som under 23 års tid hållit fanan högt för den japanska underdogen. Men 1985, ett år före releasen av Sega Master System, hette världens bästa spel Super Mario Bros. aka SMB1 aka 'Super Mario'.


Något gammalt SEGA lir??


Med en unik sidscrollande plattforms idé, tillsammans med fantastisk spelkontroll och ett än ej uttjatat soundtrack, satt Nintendo ribban högt.  Spelet var så bra och populärt att dess skapare, Shigeru Miyamoto, trodde att knappt några förändringar behövdes till uppföljaren. När det var dags för release utomlands fick japanen dock kalla fötter och vatten hällt över sitt huvud. Isället för att släppa det näst intill identiska Super Mario Bros. 2 i Europa och USA, nödrippades Doki Poki Panic (Mario, Luigi, Toad och Toadstool klipptes in med sax), och tvåan som vi känner det var fött.

För egen del tog det lång tid innan jag både klarade och började uppskatta SMB1. Då den mer färglada tvåan gått varm sen sex årsålder, var ettan något som bara ägnades åt när jag lyssnade på andras hyllningar ('Asså Super Mario asså, vet inte hur många gånger jag varvat det... bla bla.... genvägar... precis allt.. bla bla.. varenda sten..' JA! Hela friden, jag fattar!!.) Men trögheten i Marios B-fartsacceleration,  gör Marios första riktiga äventyr till en fysikalisk upplevelse, med bättre fartkänsla än många racing-spel. Detta tog lång tid för mig att fatta, men nu är jag beredd att hålla med. Super Mario Bros.  är världens bästa spel. Iallafall år 1985.

Så hade jag skrivit denna recension för tio år sen, hade ett av de mest hyllade spelen genom tiderna fått ynka tre planetloggor. Men det är bättre att ändra sig än att ha fel (säger killen som vill stå fast vid sitt ord). 



Super Mario Bros., 5 av 5 på Planet Nimn



Tävling: The lost 1-up


Slutligen så kommer här den första tävlingen på Planet Nimn. I början av bana 2-1 finns ett gömt extra liv. Eller rättare sagt; det finns där ibland, och det är här du som läsare kommer in. Den som först postar svaret varför 1-up svampen ibland saknas, vinner det sämre fungerande av mina två exemplar av Super Mario Bros. (ev. vinstskatt betalas av vinnaren och fri frakt inom norden). Så vet du svaret, tveka inte och posta snabbt. Världens bästa spel - 1985 kan bli ditt! På återseende Nördar!




????




Detta blir ditt!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar