torsdag 16 maj 2013

Tips och otips till torsdagskvällen


Det är inte lätt att vara torsdagsbarn då torsdagarna inte längre har något att erbjuda. En torsdag utan ett nytt inlägg på Planet Nimn är lika tom och meningslös som en ljudande ocraina, en ekande bronstrophy. Så för att få fart på skriveriet har jag vidgat mina vyer och recenserar två filmer. Scream 4 och Battleship. 

Mycket vacker bild från en random bloggare


Personligen tycker jag inte att man ska dela ut ettor om man inte brister ut 'Detta är den sämsta filmen jag någonsin sett' minst en gång under filmen. Och med detta sagt så börjar vi med att nämna några saker om den först nämnda av de ovan nämnda. 

Scream (1996) var en halvparodisk hyllning till klassisk skräck. Sedan parodiserades denna i sin tur några för många gånger i och med Scary Movie franchisen. Och nu ska hon från Ensamma Hemma och den näst snyggaste från Vänner, med förstärkning av några Nickelodeon kändisar, återigen mörda varandra med plastmasker och köksknivar. Parodi på parodi på parodi.

Ser man inte klart en film så kan man inte ge ett rättvist betyg. Vad som gäller om man spelar bort en halvtimme i mitten är jag inte säker på. Men den halvtimmen, några ppm av mitt liv, som jag besparades i lidande ger jag nu tillbaka till er kära nördar. Tid till att skriva, tid till att leva. Och lägsta betyg var för första gången utdelat på denna planet. 


Ghostface: Scream universats motsvarighet till Norman Bates och Freddy Krueger

Scream 4, 1 av 5 på Planet Nimn


Vi har lärt oss av filmhistorien att om mänskligheten blir attackerade av utomjordingar, så kan vi överleva i sista sekunden med ett nödrop. Vi har dyngflyt helt enkelt. Vore det inte roligare om vi spöade skiten ur dem trots deras överlägsna teknologi? Det tyckte iallafall Battleships skapare. Med ett slagskepp från andra världskriget sprängs de våldgästandes mothership till oigenkännlighet i slutscenen och jag kan inte annat än älska. 





Jag vill beskriva min blogg som 'Medioker speljournalistik när den är som bäst'. Men när det gäller film kanske mina subjektiva tankar inte ens är värda en tvåa på min egen skala. Men who cares. Jag älskar i alla fall när han från Hundtricket visar de överutvecklade pansarbeklädda slemreptilerna var skåpet ska stå. Tre stabila och välförtjänta loggor inkasserar den emigrerade svensken. Långt ifrån ett mästerverk men över gränsen till underhållning. 


Better Stim to get this one Marines!
Battleship, 3 av 5 på Planet Nimn

Då ses vi nästa torsdag igen. Kan nästan lova faktiskt, för är på g nu. Märkligt hur mycket en halvtimme utan Scream 4 kan betyda för inspirationen. So long Nerds!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar