torsdag 19 juli 2012

Och allt det här är mitt


Fatta vad prylar man har. Det är helt otroligt vad mycket man samlat på sig. Tänk om jag som '93 års upplaga hade kommit in i min min lägenhet 2012.

Förstå chocken av att se över hundra boxade Sega Master System-spel i hyllan. Konsolen som blev min första och som mitt forntida jag precis införskaffat (tidigt 1993). Ett Nintendo 8-bit med ca 40 spel, som jag alltid velat haft, men som jag då bara hyrt eller spelat hos kompisar. Ett Sega Mega Drive med dess byggsattstillbehör och ett Super Nintendo med tillhörande spel, som jag inte vågade drömma om att få äga när det begav sig. Sedan alla futuristiska konsoler som inte ens fanns i skaparnas huvud. Det skulle nog bli för mycket att se PS1, PS2, PS3, Saturn, Dreamcast, XBOX, XBOX 360, Nintendo 64, Gamecube och Wii stå där i all sin prakt.





Hjärtat i min samling

Det är faktiskt tolv olika konsoler på denna bild. Kan du hitta dem alla?


Att sedan veta att alla dessa konsoler och spel en dag skulle bli mina, hade jag klarat att återvända rent psykiskt? Personer som varit nära att dö och upplevt himmelska visioner är inte alltid allt för tacksamma när de blivit uppväckta av ambulanspersonalen. De hade fått en smak av det som komma skall och är inte så sugna på ett liv i smärta och misär. Likaså tror jag inte att jag skulle låta mig själv titta in i min lägenhet.

Vid tiden då Nimn '93 kom från kändes det underhållande och meningsfullt att starta och stoppa ett tidtagarur för att se hur nära 00'00"00 man kunde komma. Reklam kändes som ett innovativt inslag i tv-tablån och för att komma i kontakt med din omvärld var du tvungen att gå utanför dörren. En märklig tid på många sätt.


När jag blir rik på bloggandet ska jag skaffa någon som kan ta kort


Både nytt och gammalt att plocka fram vid behov
























Det var verkligen inte bättre förr. Förklara för mig hur kan det vara bättre att sitta och nötrycka på en digitalklocka, än utforska galaxen som Commander Sheppard i Mass Effect 3? Är Tennis till NES bättre än Virtua Tennis 4? Men på något sätt var glädjen ändå större. Det var något visst med spelen, eller kanske snarare bristen på dem. Du hade två spel och sparade för att köpa ditt tredje. Förfröjden (vorfreude), glädjen som infann sig redan innan du fick spela ditt nya spel, var på en annan nivå då än den är nu (tack Lena för att du utvecklar vårt svenska vokabulär).


So long nerds and semi-nerds, så syns vi exakt om en vecka. Nästa torsdag alltså:)









Jag kan ha testat något av dessa

Lite reserver är aldrig fel

2 kommentarer:

  1. Haha! Ja kanske lika bra att det inte går att färdas i tiden. Hoppas du njuter av att leva i din barndomsdröm. Bilderna är ju helsjuka egentligen!

    Jag som seminörd är nyfiken på supernördens syn på nördmode. Finns något speciellt utstickande mode i din värld? Kan man känna igen er på stan eller är ni som kameleonter? Ser fram mot nästa torsdag, som vanligt!

    SvaraRadera
  2. Det blir svar på den i nästa inlägg! och du, får jag kalla dig the Maker? Jag gör det så länge. Sen får du lägga ett ryssveto om det inte lämpar sig:)

    SvaraRadera